امروزه به دلیل عدم حرکت و فعالیت، اکثر افراد از چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند. و با وجود بررسی روش‌های مختلف و رژیم غذایی، به وزن و نتیجه مطلوب خود دست پیدا نمی‌کنند. لیپوماتیک یک روش جدید برای پیکرتراشی است و مناسب افرادی است که اضافه وزن موضعی دارند. این روش جراحی تمام چربی‌ها را حذف می‌کند و بیماران رضایت زیادی از عمل خواهند داشت. گاهی اوقات چربی‌های محلی در نواحی مانند بازوها، ران، پهلوها و باسن دیده می‌شوند، بنابراین بدن شما تناسب اندام خود را از دست می‌دهد و شما احساس نارضایتی از ظاهر خود می‌کنید. برای انجام لیپوماتیک، پزشک یک حفره در ابعاد 2 تا 5 میلی متر ایجاد می‌کند و لوله کانولا از طریق این سوراخ وارد سلول چربی می‌شود. سپس سلول‌های چربی از طریق ارتعاش این لوله تخریب می‌شوند. در این روش جراحی هیچ سوزش و نکروز پوستی دیده نمی‌شود. ابدومینوپلاستی برای حذف چربی شکم و پهلوها مفید است. بنابراین کسانی که شکم بزرگ و افتاده‌ای دارند، به خصوص پس از زایمان و نمی‌توانند لیپوماتیک انجام دهند، این روش جراحی را دنبال می‌کنند. تفاوت اصلی بین لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی این است که لیپوماتیک برای افرادی که اضافه وزن موضعی دارند، مفید است و ابدومینوپلاستی برای افرادی که شکم بزرگ و افتاده دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای لیپوماتیک چیست؟


تعدادی از محاسن استفاده از روش لیپوماتیک برای لاغری و تناسب اندام عبارتند از:

  •  پیکر تراشی خیلی دقیق بدن
  •  به طور معمول نیاز به هیچگونه بیهوشی عمومی ندارد.
  •  25٪ سریع‌تر از فرآیندهای عمل لیپوساکشن معمول
  •  ناراحتی کمی وجود دارد یا اصلا ناراحتی ندارد.
  •  حذف سلول‌های چربی
  •  نتایج فوری
  •  بهبودی سریع‌تر
  • تورم و کبودی کاهش یافته
  •  ویژگی‌های ایمنی اطمینان حاصل می‌کنند که بافت غیر چربی آسیب نمی‌بیند.
  •  تضمین می‌کند که بافت‌های سالم برای بازسازی بهتر پوست حفظ می‌شوند.
  •  راحت و مقرون به صرفه

برخی دیگر از مزایای لیپوماتیک عبارتند از:

  •  حذف ایمن نواحی بزرگ بافت چربی
  •  کاهش قابل توجه زمان جراحی و درمان پس از جراحی
  •  چربی برداشته شده برای پیوند مناسب است.
  •  ظاهر بهتر پوست، بدون هیچ گونه ناهماهنگی
  •  دقت بالا و کار بسیار امن و موثر در نزدیکی پوست
  •  میزان آسیب کمتر (به حداقل رساندن خونریزی، کبودی و تورم)، امکان استفاده از میکرو کانولاها (مانند چانه، گردن، زانوها)
  •  دقت درمان بالا در نواحی حساس مانند عضلات ساق پا و باسن

امکان استفاده از کانولا‌های بسیار نازک برای از بین بردن بافت چربی امکان حذف بسیار دقیق سلول‌های چربی در مناطق بسیار ظریف بدن مانند چانه و ماهیچه‌های ساق پا را به طور استثنا فراهم می‌کند. کانولا‌ها با هوای فشرده فعال می‌شوند، که باعث حرکت لرزشی می‌شود و حذف بافت چربی موثرتری در مقایسه با تکنیک‌های دیگر، بدون آسیب رساندن به بافت‌های غیر چربی را تضمین می‌کند. تجهیزات شامل یک سیستم محافظت مجهز به سرهای ویژه است که پس از برخورد با بافت غیر چربی، مکش را متوقف می‌کند. به لطف این، پیکر تراشی دقیق بدن امکان پذیر است و میزان آسیب پایین‌تر از نظر کاهش تورم، کبودی، رشد هماتوم و ناراحتی در بیمار به دست می‌آید. مکش سلول‌های چربی همراه با امولسیون آنها انجام می‌شود که مدت زمان عمل را کوتاه می‌کند. به لطف پارامترهای سیستم، سلول‌های چربی حذف شده خواص خود را حفظ می‌کنند (با کیفیت بالا) و به همین دلیل برای جابه جا شدن به سایر قسمت‌های بدن کاملا مناسب هستند. لرزش امکان تا سه برابر حرکات بیشتر نسبت به موارد لیپوساکشن دستی و یا هر روش دیگر را فراهم می‌کند. علاوه بر این، حرکت لرزشی اجازه مکیدن در تعداد بیشتری از سلول‌های چربی را می‌دهد. فرکانس حرکات ایجاد شده باعث ایجاد ترشح اندورفین طبیعی توسط بدن می‌شود. این به معنای بیهوشی طبیعی در طول و بعد از جراحی است. این به بیماران این امکان را می‌دهد که درد کمتری داشته باشند (در طی و بعد از جراحی).

این روش برای چه کسانی مناسب است؟

متقاضی مناسب باید دارای سلامتی کلی و خوب با تن و خاصیت کشسانی خوب پوست باشد و باید نزدیک وزن مورد نظرش باشد. اگر چاق هستید یا نوسانات وزن را تجربه می‌کنید، متقاضی خوبی برای این روش نیستید.

کدام نواحی را می‌توان با لیپوماتیک درمان کرد؟

نواحی بدن که می‌توانند توسط لیپوماتیک درمان شوند، برای زنان و مردان متفاوت هستند. در طول مشاوره، شما می‌توانید مشخص کنید که کدام نواحی را دوست دارید درمان کنید، پزشک ایجاد یک طرح درمان را برای نتایج خوشایندتر زیبایی برای شما توصیه می‌کند. روش لیپوماتیک برای لاغر کردن بخش‌های زیر به کار می‌رود:

  •  گردن و غبغب
  •  بالای ران‌ها
  •  کمر
  •  شکم
  •  پهلوها
  •  باسن
  •  قسمت بیرونی ران‌ها
  •  قسمت داخلی ران‌ها
  •  زانوها
  •  ماهیچه‌های ساق پا و مچ پاها

انجام این روش چقدر طول می‌کشد؟

زمان لازم برای تکمیل آن بستگی به درصد چربی مورد نیاز برای برداشت دارد، اما معمولا لیپوماتیک به طور متوسط 2 تا 3 ساعت طول می‌کشد.

بهبودی پس از لیپوماتیک

انتظار می‌رود کمی کبودی و تورم داشته باشید اما باید در حدود ده روز این عوارض کاهش یابند. شما می‌توانید در حدود دو هفته تمرین ملایم را از سر بگیرید و فعالیت کامل را می‌توانید در حدود شش هفته بعد از جراحی از سر بگیرید.

چه میزان چربی در این روش از بدن خارج می‌شود؟

برای اطمینان از ایمنی بیمار، جراحان میزان چربی را به میزان 4 لیتر در یک جلسه محدود می‌کنند. اگر شما تمایل به حذف چربی بیشتر دارید، ممکن است بیش از یک جلسه لازم باشد.

این روش دردناک است؟

این روش تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود و از این رو داشتن حداقل ناراحتی را تضمین می‌‌کند.

عوارض روش لیپوماتیک لاغری چیست؟

خطرات اصلی همراه با لیپوماتیک عبارتند از: خونریزی، عفونت، تورم و لخته شدن خون، اما بسیار نادر هستند زیرا با حداکثر بهینه سازی ایمنی این موارد وجود نخواهند داشت.

ابدومینوپلاستی چیست؟


ابدومینوپلاستی (که همچنین به عنوان تامی تاک یا TT شناخته می‌شود) عمل جراحی برای برداشتن پوست و چربی بیش از حد در شکم است که ممکن است پس از بارداری، چاقی یا افزایش سن انباشته شود. در یک ابدومینوپلاستی کامل ماهیچه‌های شکمی که ممکن است در طول زمان کشیده شده باشند و یا شل شده باشند، سفت می‌شوند. ابدومینوپلاستی یک روش ساده نیست و باید از خطرات و مراقبت‌های پس از عمل و زمان بهبودی که مورد نیاز است، آگاه باشید.

این روش برای چه کسانی مناسب است؟

اول و مهمتر از همه، شما باید دارای سلامت خوبی باشید و هیچ بیماری فعال یا عارضه‌ی پزشکی از قبل موجود جدی نداشته باشید. شما همچنین باید انتظارات واقع بینانه از نتیجه جراحی خود داشته باشید. اهداف خود را با پزشک در میان بگذارید تا درک درستی از جراحی شکم یا تامی تاک داشته باشید. شما باید از لحاظ روحی و احساسی پایدار باشید. ابدومینوپلاستی نیاز به صبر و ثبات دارد. گاهی اوقات پس از جراحی، آرامش یا افسردگی وجود دارد و اگر شما در حال حاضر افسرده هستید، این دوره کم به یک مسئله جدی‌تر تبدیل می‌شود. اگر شما یک زن هستید، احتمالا باید منتظر بمانید تا قبل از جراحی شکم بچه‌دار شوید، زیرا پوست و ماهیچه‌ها می‌توانند دوباره کشیده شوند. اگر قصد کاهش وزن دارید، باید صبر کنید تا زمانی که وزن مورد نظرتان را به دست آورید. اگر وزن شما بیشتر از دست برود، ممکن است به جراحی اضافی نیاز داشته باشید تا پوست اضافی را از بین ببرد، که این بدان معنی است که پول خرج شده برای ابدومینوپلاستی شما از بین رفته است.

عمل جراحی شکم یا تامی تاک چطور انجام می‌شود؟

جراحی شکم کامل معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. جراح برشی از میان پایین شکم درست بالای استخوان شرمگاهی و موی شرمگاهی شما ایجاد می‌کند. این برش ممکن است از کفل تا کفل امتداد داشته باشد، اما معمولا اینگونه قرار داده می‌شود تا به وسیله پایین بیکینی پنهان شود. سپس پوست و چربی از عضلات شکمی تا پایین قفسه سینه جدا می‌شوند. یک برش در اطراف ناف برای شل کردن پوست و جدا کردن آن از ناف ایجاد می‌شود. اغلب پوست و چربی اضافه‌ی زیر ناف برداشته می‌شود. در ابدومینوپلاستی کامل، عضلات فاشیا و عضله راست شکم با تا کردن فاشیا در امتداد مرکز خط شکمی، تنگ می‌شوند. این عضلات و دیواره شکمی را تنگ می‌کند. پوست بالای ناف به سمت ناحیه شرمگاهی کشیده می‌شود و با بسته شدن برش به محل دوخته می‌شود. یک سوراخ جدید در پوست ایجاد می‌شود تا در اطراف ناف بخیه شود.
معمولا یک یا دو زه کش زیر پوست زیر برش قرار می‌گیرد تا مایعات به مدت چند روز از محل تخلیه شوند. این زه کش‌ها معمولا از طریق برش‌های کوچک بالای استخوان شرمگاهی شما قرار می‌گیرند. زه کش‌ها لوله‌های پلاستیکی هستند که انتهای آنها لامپ‌های پلاستیکی است که تا حدودی شبیه به نارنجک هستند. لامپ‌ها به طور منظم تخلیه می‌شوند و قبل از اینکه به لوله‌ها متصل شوند فشرده می‌شوند تا فشار کمی منفی وجود داشته باشد که به تخلیه مایع کمک می‌کند.

پس از عمل باید چه انتظاری داشته باشید؟

شما معمولا می‌توانید پس از جراحی ابدومینوپلاستی راه بروید و برای انجام این کار تشویق خواهید شد. شما باید 3 تا 4 بار در روز برای چند دقیقه در هر زمان، پیاده‌روی کنید. شما به احتمال زیاد قادر نخواهید بود به طور کامل صاف بایستید و ممکن است به مدت چند روز کمی خمیده باشید. پوست شکم شما ممکن است تنگ شود. ممکن است برای مدت 4 تا 5 روز اول پس از جراحی، به شما دستور داده شود که حالت خمیده باقی بمانید. این وضعیت ممکن است باعث ایجاد اسپاسم‌های کمر و ناراحتی شود، بنابراین از جراح خود در مورد آرامبخش‌های عضلانی سوال کنید. اگر زه کشی‌ها وارد شده باشند، معمولا 4 روز تا 2 هفته بعد از عمل جراحی شکم برداشته می‌شوند. شما باید حداقل 2 هفته بعد از عمل سخت نگیرید. سخت نگیرید اما هر روز به مدت چند ساعت کمی راه بروید. به منظور نگه داشتن همه چیز در مکانش هنگام بهبودی، به شما گفته می‌شود که به مدت چند هفته پس از جراحی لباس فشاری شکمی بپوشید. این کمربند یا بندی است که در اطراف شکم شما قرار می‌گیرد و در طول بهبودی همه چیز را در محل نگه می‌دارد. کمی تورم و کبودی طبیعی است، اما این مقدار از فرد به فرد متفاوت است. بهبودی از عمل جراحی شکم ممکن است بسته به فرد و نوع عمل جراحی متفاوت باشد.

آیا درد زیادی در ارتباط با ابدومینوپلاستی وجود دارد؟

مقدار درد با ابودینوپلاستی کاملا متغیر است. بعضی از افراد ناراحتی ملایمی را گزارش می‌کنند و برخی می‌گویند که ناراحتی شدیدتر است. اما کمی درد وجود دارد. جراح می‌تواند یک نسخه از داروهای ضد درد را به شما بدهد.

نتایج جراحی شکم چه مدت دوام دارند؟

نتایج می‌توانند سال‌های سال باقی بمانند. اگر پس از جراحی شکم اضافه وزن زیاد یا بارداری نداشته باشید، تغییرات نسبتا دائمی خواهند بود. با بالا رفتن سن بافت‌ها سست می‌شوند، اما نه به اندازه قبل از جراحی.

آیا این روش ایمن و بی‌خطر است؟

ابدومینوپلاستی یک جراحی جدی است و شما باید درک کنید که برخی از خطرات جدی وجود دارند. مانند هر جراحی با بیهوشی، در این روش خطراتی عمدتا به علت بیهوشی وجود دارد. از آنجایی که پوست، چربی و سایر بافت‌ها شل شده و باز آراسته می‌شوند، ممکن است از منبع خون خود به صورت غیر عمدی جدا شوند. این می‌تواند باعث مرگ بافتی شود، که همچنین به عنوان نکروز نامیده می‌شود. اگر مقدار کمی چربی ننکروتیک شود، به مایع روشن نارنجی تبدیل می‌شود و ممکن است از برش تخلیه شود. این امر تا حدودی طبیعی است. اما اگر بافت دیگر نکروتیک شود یا میزان مرگ چربی بیشتری داشته باشید، متفاوت است. بافت نکروتیک باید قبل از ایجاد عفونت بزرگ، حذف شود، که احتمالا منجر به فاسد شدن می‌شود. این مقدار نکروز به ندرت اتفاق می‌افتد، اما به هر حال باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید. سیگار نکشیدن و مراقبت درست از زخم تفاوت زیادی را ایجاد می‌کنند. گاهی اوقات لیپوساکشن به عنوان بخشی از ابدومینوپلاستی انجام می‌شود. لیپوساکشن دارای مجموعه‌ای از خطرات است که می‌توانید در اینجا یاد بگیرید. ممکن است عدم تقارن و هایپرپیگمنتیشن (لکه‌های تیره دائمی) و کبودی وجود داشته باشد. برخی از موارد همراه با لیپوساکشن، همانند یک هماتوم (کیسه خون) و عفونت عامل اصلی خونریزی هستند. فقط به یاد داشته باشید، ابدومینوپلاستی یا لیپوساکشن راهی برای کاهش وزن نیستند. یکی دیگر از خطرات نادر ابدومینوپلاستی، ترومبوآمبولی ریوی است. ترومبوآمبولی یک لخته خون در سیستم گردش خون است که می‌تواند انسداد را در هر جایی از بدن ایجاد کند. اگر این لخته خون در ریه‌ها قرار گیرد، ترومبوآمبولی ریوی است. این می‌تواند باعث دشواری تنفس شده و منجر به ایست قلبی و یا کما و احتمالا مرگ شود. ترومبوآمبولی ریوی ممکن است در عرض 3 هفته پس از جراحی رخ دهد، اما اگر رخ دهد، احتمالا در عرض 72 ساعت رخ می‌دهد. علائم ضعف تنفس و خستگی است، اما ترومبوآمبولی ریوی ممکن است ناگهان بدون هشدار رخ دهد. ترومبوآمبولی ریوی بسیار نادر است. اما دلیل اینکه شما باید بعد از عمل جراحی خود تا حد امکان برخیزید و راه بروید این است که خطر ابتلا به ترومبوآمبولی ریوی را کاهش دهید، بنابراین مهم نیست که چقدر ناراحتی دارید، فقط این کار را انجام دهید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
مشاوره رایگان